środa, 1 listopada 2017

Podsumowanie projektu


                               „ Erasmus+ w „Trójce”- finał edukacyjnej podróży”

    Mądre polskie przysłowie mówi: wszystko co dobre, szybko się kończy. Tak też jest w przypadku programu Unii Europejskiej Erasmus+, który realizowany był w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Lubsku w ostatnich dwóch  latach (tj. od 01.09.2015 do 31.08.2017) w ramach projektu: "ICU- a Toolbox for Optimal Teaching" dofinansowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Niniejszy artykuł stanowi  podsumowanie zmagań naszej szkolnej społeczności, która wyniosła z tego projektu więcej, niż mogła sobie zamarzyć.
    Istota  programu Erasmus + opiera się  na międzynarodowej współpracy placówek edukacyjnych, władz oświatowych i innych instytucji zajmujących się edukacją szkolną, a celem przyświecającym idei projektu jest wprowadzenie długofalowych zmian, innowacji i dobrych praktyk wszędzie tam, gdzie jest to niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia.
     Projekt "ICU - a Toolbox for Optimal Teaching" - realizowany i finalizowany obecnie przez lubską „Trójkę” przeszedł stosowną procedurę, a jego inauguracja  przypadła na 1. września 2015 r.. Wtedy to rozpoczął się pierwszy etap międzynarodowego projektu, który Szkoła Podstawowa nr 3 realizowała ze szkołami podstawowymi z kilku państw europejskich. Ku radości uczestników tego wyzwania, partnerami „Trójki” zostały placówki oświatowe z następujących państw i miast UE: Norwegia - Hatteng, Hatteng skole, Chorwacja - Osnovna škola Glina, Estonia- Uuemõisa, Ridala vald, Uuemõisa Lasteaed-Algkool, Finlandia- Helsinki, Itä-Hakkilan koulu, Hiszpania - Tarragona, Escola Josep Veciana,
    Zadania,  które pojawiły się od początku wdrażania przedsięwzięcia, nosiły w sobie pierwiastek nowości, tak ważny dla naszych uczniów, pedagogów jak i dla  przyjaciół z Europy.  Wymagały też  dużej inwencji, zaangażowania i serca nauczycieli, którzy nie szczędzili dodatkowych godzin pracy, by zaprezentować i  udostępnić najlepsze metody pracy dydaktycznej i wychowawczej w celu wzmocnienia pięciu podstawowych umiejętności uczniów: mówienia, umiejętności matematycznych, czytania, pisania, informacji i technologii komunikacyjnych. Docelowym zadaniem partnerskich szkół było  stworzenie ICU Toolbox for Optimal Teaching - pakietu edukacyjnego w  wymiarze europejskim,, dostępnego w wersji elektronicznej i książkowej.
    Interesującym aspektem i jednocześnie sposobem na zainspirowanie innowacji w edukacji  było stworzenie przez każdą  ze szkół lalek,  które  „podróżowały” między partnerskimi placówkami i  brały udział we wszystkich działaniach projektu. Każda szkoła stworzyła lalki reprezentujące swój kraj i wyposażone w 'pamiętniki'. Oczywiście, to uczniowie wypełniali te 'pamiętniki' informacjami o swojej ojczyźnie, mieście i szkole. Niesamowicie wzruszajace były chwile, gdy i my mogliśmy gościć lalki z Estonii, Hiszpanii, Finalandii, Norwegii czy Chorwacji.
    Wspomnieć należy, iż  realizacji codziennych zadań towarzyszyła atmosfera ciekawości i twórczej aktywności. Dzieci w każdej ze szkół uczyły się dokonywać zakupów po angielsku, piosenek i kolęd bożonarodzeniowych w różnych językach. Nierzadko uczestniczyły w lekcjach prowadzonych w kilku językach. Poznawały i poszerzały wiedzę historyczną o zaprzyjaźnionych krajach, zgłębiały tajemnice ich kultur bezpośrednio i   poprzez pamiętniki lalek reprezentujących każde z  partnerskich państw.
    W swoich szkołach uczniowie  uczestniczyli w  organizowanych  konkursach wiedzy o zaprzyjaźnionych krajach, w Dniu Języków Obcych. Nasza placówka może poszczycić się zainicjowaniem i organizacją międzynarodowego konkursu „Wakacyjne czytanie”, w którym zajęliśmy  prestiżowe  2. miejsce oraz konkursu plastycznego na pracę przedstawiającą ojczyznę.  Nie tylko   konkursy wypełniały naszą partnerską współpracę, ale również przedsięwzięcia typowo edukacyjne, od wycieczek krajoznawczych, nowatorskich lekcji,  zabaw w twórców filmowych (w szkołach powstawały autorskie  filmy o placówkach), po prezentacje multimedialne. Każde z tych wyzwań wymagało od nas i naszych przyjaciół zaangażowania twórczego i emocjonalnego. Szczególnym, a przy tym integrującym uczniów zadaniem, okazało się opracowanie wspólnej książki tzw. „Continuous story”, w której każdy rozdział to opowiadanie stworzone przez dzieci danego kraju.
    W partnerskiej współpracy liczyła się przede wszystkim praca i nowe wyzwania. Była to nowość edukacyjna, której wagi nie sposób przecenić. Nauczyciele mieli niecodzienną okazję podniesienia kompetencji językowych (angielski), a także tych bezpośrednio związanych z warsztatem pracy, co było możliwe podczas prowadzenia i obserwowania lekcji, w ramach wymiany pomysłów i dobrych praktyk w czasie spotkań z nauczycielami z innych krajów europejskich.
   Oprócz walorów edukacyjnych, partnerstwu szkół towarzyszyła  serdeczność i gościnność podczas wzajemnych wizyt. Mieliśmy okazję  obejrzeć  ciekawe prezentacje multimedialne o różnych regionach Hiszpanii, Finlandii, Chorwacji, Norwegii czy Estonii. Degustowaliśmy tradycyjne potrawy, z zachwytem przyglądaliśmy się pokazom strojów ludowych, tańców, lokalnych zwyczajów. Podczas realizacji projektu zrozumieliśmy rzecz oczywistą, że nic nie zastąpi bezpośrednich kontaktów  i nic tak nie zbliża, jak tradycyjny obiad norweski z potrawą z renifera u rodziny Samów, czy  wizyta na farmie reniferów. Sami również, z tradycyjnie polską gościnnością, witaliśmy gości z Europy. Ich szczery podziw dla naszych starań okraszony został słowami uznania.
    Niewątpliwym sukcesem samego projektu, a także jego beneficjentów- uczniów i nauczycieli z partnerskich szkół, jest zdobyta przez uczniów wiedza,  rozbudzenie zainteresowań i rozwinięcie zdolności dzieci, podniesienie kompetencji językowych bezpośrednio prowadzących do podwyższenia jakości nauczania. Nie są to jedyne rezultaty, nie można zapomnieć, iż uczniowie rozwinęli w sobie otwartość na innych ludzi, zdobyli umiejętność komunikowania się w języku angielskim i korzystania z europejskiej kultury, podnieśli też poczucie własnej wartości a także ukształtowali w sobie potrzebę kształcenia się z jednoczesną świadomością potęgi nauki i przyjemności, które zdobywaniu wiedzy mogą towarzyszyć.
     W tym miejscu realizatorzy Projektu Erasmus + pragną pięknie podziękować wszystkim, którzy pomagali nam przy realizacji tego projektu. Zdajemy sobie sprawę, że  bez Waszego wsparcia i zaangażowania nie dalibyśmy rady. A naszym europejskim przyjaciołom nie mówimy „żegnajcie” mówimy „do zobaczenia”.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz